woensdag 25 september 2013

Onbekend maakt onbemind

In een smalle straat net buiten het centrum van een grote stad bevindt zich de beste bakkerszaak van Nederland. Het brood, het gebak: alles is er even heerlijk. Er is één minpuntje: bijna niemand weet van het bestaan van deze bakker! Op de gevel hangt geen groot naambord, maar alleen een wit A4’tje met ‘bakkerij’ erop geprint. De bakker geeft geen folder uit, adverteert niet, heeft geen website of facebookpagina. Ja, hij staat wel in het telefoonboek en natuurlijk is er een kans dat potentiële klanten toevallig door het straatje komen.

Bezuinigen op pr?
In tijden dat het financieel moeilijk is, kun je als bedrijf of organisatie geneigd zijn te bezuinigen op je pr-budget. Maar hoe kun je verwachten dat mensen ontdekken dat jij de beste bakker bent, de mooiste fietsen verkoopt, een unieke aanpak hebt … als je het ze niet vertelt? Niet voor niets hebben we een spreekwoord ‘onbekend maakt onbemind’.

Het logische model van kennis – houding – gedrag

In de communicatie is dat spreekwoord vertaald in het model van ‘kennis – houding – gedrag’. Dit model gaat uit van het principe dat mensen eerst bijvoorbeeld een product moeten kénnen (kennis), er dan enthousiast over moeten worden (houding) en pas dan geneigd zijn om het te kopen (gedrag). Die volgorde kan niet worden omgedraaid. Je moet dus eerst voldoende en de juiste informatie geven vóór je de klant vraagt om in actie te komen en iets te kopen.

Overigens erg logisch: wie koopt er een brood bij een bakker waarvan hij niet weet dat die bestaat (kennis)? En als je kunt kiezen tussen tien bakkers in de stad, dan is de kans groot dat je je brood haalt bij degene waar je positieve verhalen over hebt gehoord of zelf al goede ervaringen mee hebt (houding).

Communicatie baant de weg
Hoewel communicatie soms niet direct meetbaar (verkoop)resultaat oplevert, is het dus toch belangrijk om erin te blijven investeren. Communicatie baant de weg voor verkoop in het bedrijfsleven en bijvoorbeeld ook voor het aantrekken van donateurs bij goede doelen. Onbekend maakt onbemind: wie jouw bedrijf niet kent en er (nog) niet positief tegenover staat, zal geen klant worden.

**
Najaarsaanbieding: online-media-pakket
Zie je het belang van regelmatig een vers nieuwsbericht op je website en de social media, maar kom je er gewoon niet aan toe? Misschien kan ik je helpen met mijn online-media-pakket. Kennismaken kan nu met korting. Lees hier meer over de najaarsaanbieding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten