maandag 14 oktober 2013

Publiciteit - 5 veelgemaakte fouten

Gratis publiciteit in kranten en op radio en tv is altijd meegenomen voor je bedrijf of organisatie. Je kunt het natuurlijk helemaal aan het toeval overlaten of er over je wordt gepubliceerd, maar het is slimmer om ervoor te zorgen dat je de aandacht van journalisten op jouw activiteiten vestigt. Check snel of jij mooie kansen mist door onderstaande veelgemaakte fouten te maken.

1. De media nooit informeren
Journalisten zijn altijd op zoek naar nieuws: groot nieuws én klein nieuws. Ze zoeken niet alleen informatie die van levensbelang is, maar ook ludiek nieuws, mooie of grappige foto’s en persoonlijk verhalen. Als je de media niet van jouw bestaan, jouw ontwikkelingen en jouw activiteiten op de hoogte stelt, geef je ze ook niet de kans om er aandacht aan te besteden.

2. De media veel te weinig informeren
Misschien stuur je standaard twee keer per jaar een persbericht naar de media: bijvoorbeeld om je jaarcijfers te melden en om te informeren over je aanwezigheid op de jaarmarkt in het dorp. Bedenk dan dat er véél meer aanleidingen zijn om de pers te tippen! Hoe vaker je het probeert en hoe diverser je berichten zijn, hoe meer kans dat je de ene keer juist dat ene huis-aan-huisblad en de andere keer het lokale radiostation aanspreekt. Daar komt bij: als je een levend en levendig bedrijf bent, dan komt dat goed tot uiting als je regelmatig wat te melden hebt. (Natuurlijk moet een persbericht wel echt een duidelijke nieuwsaanleiding hebben.)

3. Al je nieuws naar álle media sturen
Aan de ene kant is het dus goed om regelmatig van je te laten horen. Aan de andere kant moet je media ook niet spammen met informatie die niet voor hen geschikt is. Wees dus selectief als je persberichten verstuurt. Een plaatselijke rommelmarkt zal in principe nooit de landelijke pers halen, dus hoef je de Telegraaf daar ook niet mee ‘lastig te vallen’. Voor het huis-aan-huisblad in je woonplaats is dit wél interessante informatie. Een ludieke recordpoging kun je veel breder melden. Misschien komt ‘Hart van Nederland’ wel kijken …

4. De regionale media onderschatten
Het is natuurlijk fantastisch als jouw bedrijf op een positieve manier in het Journaal van acht uur wordt genoemd. Meteen 2 miljoen Nederlanders die jouw naam horen! De kans hierop is echter niet zo groot: er zijn per uitzending een stuk of acht onderwerpen die worden gekozen uit al het landelijke en wereldnieuws van die dag. Verleg je aandacht en energie eens naar de regionale media in je omgeving. Zij selecteren nieuws niet zozeer op de impact die het heeft op de wereld; hun belangstelling gaat uit naar wat er dicht bij huis speelt, in hun eigen regio. De kans dat een huis-aan-huiskrant je bericht meeneemt is dus veel groter dan dat een landelijk medium dat doet. Daarnaast hebben regionale media een enorm, vaak onderschat bereik. Bijna elk huishouden in Nederland ontvangt gemiddeld twee huis-aan-huiskranten met regionaal nieuws. Richt je publiciteitspijlen dáár eens op!

5. Je bedreigd voelen als een journalist belt
Schandalen en narigheid zijn meestal (ook) interessante onderwerpen voor de media. Maar dat wil niet zeggen dat een journalist er altijd op uit is om ‘sleaze and dirt’ op te sporen. Als er dus een reporter naar je bedrijf belt, voel je dan niet bedreigd, maar zie het als kans om iets van je enthousiasme of vakkennis op hem over te brengen én op zijn lezers of luisteraars. Daar staat tegenover dat je ook niet meteen op alle vragen hoeft te antwoorden. Als je geen tijd hebt of een paar gevraagde gegevens wilt checken of overleggen, vraag dan gerust of je over een uurtje even terug kunt bellen. De journalist heeft er ook baat bij dat informatie correct in de krant komt. Wel moet je er rekening mee houden dat hij vaak een deadline heeft. Pas over twee dagen terugbellen is meestal te laat.

* Wil je geen blog meer missen? Abonneer je dan gratis op mijn nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk altijd gemakkelijk weer afmelden. *

1 opmerking:

  1. Play Baccarat online with friends | FEBCASINO.COM
    Play 인카지노 Baccarat online 메리트카지노 with friends. FEBCASINO is an online casino games website. 바카라사이트 FEBCASINO gives you the best online experience on

    BeantwoordenVerwijderen